MEDIAWIJSHEID

Kinderopvang

IMG_1441

Trotse koppies!

Zie je het al voor je? Dat kinderen straks bij jullie van passieve consument naar mediaproducenten gaan. Kinderen in de rol van filmmakers, digitale kunstenaars, fotografen, robotprogrammeurs, filmsterren en interactieve spellen-kampioenen. Is dat iets voor jullie 8+-groep? En is het iets voor jullie peuters om naar luisterboeken te luisteren in afwisseling met prentenboeken en liedjes? Of wat dacht je van een leuk gesprek over favoriete YouTubes?

Het is een mooie pedagogische ambitie om meer met mediawijsheid op de groep te doen. Hoe pak je dat aan? Ik help jullie graag daarmee op weg.

De vraag naar mediaopvoeding kan ook vanuit de ouders geagendeerd worden, bijvoorbeeld doordat de oudercommissie hier graag een themabijeenkomst over organiseert voor haar achterban. Een mooie kans om het gesprek over mediaopvoeding ook intern te gaan voeren. 

 

Aanpak met aandacht

Iets nieuws implementeren in de organisatie vraagt om denkwerk, afstemming, multidisciplinaire samenwerking, ontwikkelwerk en enthousiasmerende communicatie. Trek dus wat tijd uit voor dit traject en laat je inspireren door de processtappen en praktische inzichten die de Gezonde Kinderopvang biedt. In mijn werk maak ik graag gebruik van deze aanpak, omdat het toewerkt naar een duurzaam plan.  

Kracht zit hem in:

  • Uitgaan van wat er al is en gebeurt op de groep en in de organisatie
  • In alle fasen gericht op kinderen, pedagogisch professionals én ouders
  • Werkend vanuit een visie, passend bij de visie en identiteit van de organisatie
  • Leertraject voor medewerkers
  • Ondersteuningsaanbod voor ouders
  • Aandacht voor rijke spelomgeving en activiteiten
  • Blijven signaleren en bijstellen

Verfrissende visie, beleid 2.0​

Waarschijnlijk hebben jullie al een mediabeleid liggen, maar kan het, met de ontwikkeling van nieuwe digitale technologie, wel een upgrade gebruiken. Het hebben van een heldere en enthousiasmerende visie helpt daar natuurlijk bij. Graag ga ik samen met jullie op zoek naar jullie wensen voor de toekomst en ideeën voor op de groepen en schrijf ik mee aan een nieuw beleid. Maak gebruik van mijn kennis van bestaande modellen en theorieën over mediaopvoeding en mediawijsheid in de kinderopvang.

Draagvlak en scholing

En nu verder! Hoe nemen we de medewerkers hierin mee? Hoe gaan we om met de collega’s die achterlopen, zonder de energie van de voorlopers te verliezen? Is er eerst scholing nodig of beginnen we gelijk met het verrijken van het spelaanbod en bieden we daarna verdieping? Welke stappen hebben we te zetten richting ouders? Allemaal terechte vragen, waar we samen mee gaan puzzelen en komen tot een praktisch plan van aanpak, waarin alle lagen van de organisatie terug komen, evenals de kinderen en ouders. 

Doe een beroep op mijn inhoudelijke kennis van spel- en materialenaanbod voor de kinderopvang in de markt, zet me in op mijn organisatie-, ontwikkel- en communicatiekracht en laat je inspireren door mijn brede kennis van wat ook partners rondom jullie vestigingen lokaal te bieden hebben.

In de spotlight!

Omdat ik zelf trainer en/of mede-ontwikkelaar ben van deze initiatieven, zet ik deze graag in de schijnwerpers. Vraag me om advies, zet me in!

  • Maak gebruik van de MediaMissies van Mediasmarties en Creatiekaarten de Greenscreenbox. Speciaal ontwikkeld voor de BSO, inclusief teamtrainingen.
  • Creëer draagvlak en nieuwsgierigheid onder het team met een workshop Greenscreenbox, bijvoorbeeld tijdens een studiedag. 
  • Ga het mediawijsheidavontuur samen aan met collega’s en ouders/opvoeders en organiseer een interactieve ouderavond.
logo-anm-transparency

ERVARING & REVIEWS

“Digitale media horen bij het leven van volwassenen en kinderen en is niet meer weg te denken in onze wereld. Kinderen beleven er plezier aan en leren ervan.  Het verrijkt wat ze al weten, kunnen en doen. Humankind staat voor kindontwikkeling en digitale media horen daarbij. Anneke heeft als mediacoach een mooie bijdrage geleverd aan ons huidige beleid mediawijsheid. Naast het beleid heeft ze ons geadviseerd op het gebied van digitale spelmaterialen die aansluiten bij de ontwikkeling van kinderen in de verschillende leeftijdsgroepen, deskundigheidsbevordering van medewerkers en ondersteund in communicatie naar zowel ouders en medewerkers. Mede dankzij Anneke hebben we een mooie start kunnen maken met de implementatie van Mediawijsheid binnen onze organisatie. Ze is energiek, enthousiast en heeft enorm veel kennis op het gebied van media en communicatie. We zijn haar dankbaar voor alles wat zij in de opstartfase voor Mediawijsheid binnen Humankind heeft betekend.”

Gabrielle van Deursen, projectleider Mediawijsheid en Marijke Koekkoek, manager Pedagogiek en Kwaliteit Humankind Kinderopvang en -ontwikkeling

“Als expert Media en Gezondheid en frisse wind voor ons pedagogen, leverde Anneke een bijdrage aan het visiestuk ‘De digitale technologie in de opvoeding‘ van het BMK-Pedagogenplatform. De wereld verandert snel en dat betekent dat we onze opvoedingsvraagstukken steeds in een ander licht moeten plaatsen. Zo vraagt de intrede van digitale technologie van (professionele) opvoeders een antwoord op de vraag hoe we ons verhouden tot deze ingrijpende en boeiende ontwikkeling. Anneke liet ons inzien dat dit inderdaad verantwoordelijkheden met zich meebrengt, maar vooral ook welke kansen hier liggen om een bijdrage te leveren aan de ontwikkeling van persoonlijke en sociale competenties van kinderen en aan de overdracht van democratische en humane normen en waarden.“ 

Ellen Monteban, Beleidsadviseur en pedagoog Branchevereniging Maatschappelijke Kinderopvang

Anneke heeft voor onze vestiging van Humankind in Laren een ouderavond verzorgd over mediawijsheid. Het was prettig met haar samen te werken in de voorbereiding. Op de avond zelf wist ze zowel de ouders als onze pedagogisch medewerkers te boeien. Er was een leuke interactie door vragen en Anneke had veel interessante boekentips.

Helga Schouten, Pedagogisch medewerker BSO Humankind kinderopvang- en ontwikkeling

Mede dankzij Anneke hebben we een mooie start kunnen maken met de implementatie van mediawijsheid binnen onze organisatie.

– Gabrielle van Deursen, projectleider Mediawijsheid, Humankind Kinderopvang en -ontwikkeling –

06 47 88 6775
anneke@annonu-mediacoaching.nl
ANNO NU LOGO VIERKANT